Český štát podporí výstavbu obrovskej továrne na batérie do
elektromobilov za viac ako 50 miliárd Kč (1,95 miliardy eur). V utorok
dopoludnia spoluprácu potvrdili podpisom memoranda minister priemyslu a
obchodu Karel Havlíček a generálny riaditeľ energetickej spoločnosti ČEZ
Daniel Beneš. Práve pološtátny energetický koncern bude hlavným
investorom projektu. Obaja tesne po podpise memoranda predstavili prvé
detaily pripravovaného projektu.
Napríklad, že ČEZ sa do výstavby takzvanej gigafactory nepustí sám. "Prebiehajú
rokovania o vytvorení investičného konzorcia. Rokujeme s viacerými
partnermi zo zahraničia, nie je ich viac ako päť, avšak s dvomi z nich
sme už v pokročilej fáze," uviedol Havlíček.
Ide o nemecký koncern Volkswagen, ktorého súčasťou je aj
mladoboleslavská automobilka Škoda Auto. Druhým záujemcom je
juhokórejská skupina LG, ktorá vyrába elektroniku, podniká však aj v
telekomunikáciách a chemickom priemysle. Kto bude partnerom v projekte,
by podľa Havlíčka malo byť jasné už tento rok na jeseň. Minister
nevylúčil ani možnosť, že sa dohodne s oboma firmami, a v Česku tak v
budúcnosti vzniknú dokonca dve továrne na výrobu batérií.
"Našu úlohu vidíme skôr ako developera, ktorý poskytne pozemky a zaistí dodávku energie,"
povedal šéf spoločnosti ČEZ Beneš. Továreň by podľa neho mohla byť
hotová najskôr za päť rokov. V hre je až šesť lokalít, kde by veľký
závod mohol vyrásť, najpravdepodobnejší je však severočeský Prunéřov
neďaleko Chomutova. ČEZ v obci s necelými 300 obyvateľmi vlastní pozemky
v areáli uhoľnej elektrárne Prunéřov 1 uzavretej v minulom roku.
Ďalšou výhodou ČEZ je fakt, že vlastní ložiská lítia na Cínovci, ktoré
patria k najväčším v Európe. Energetická spoločnosť vlani minula 791
miliónov Kč za väčšinový podiel vo firme Geomet, ktorá vlastní
prieskumné licencie pre oblasť Cínovec. O začiatku ťažby, ktorý by stál
približne 600 miliónov eur, sa zatiaľ nerozhodlo. O závode na
spracovanie lítia chce podľa Beneša firma rozhodnúť na budúci rok, štart
ťažby plánuje na rok 2025.
Gigafactory by mohla zamestnať až 2300 ľudí. Havlíček označil investíciu
do jej výstavby vo výške približne 52 miliárd Kč za najväčšiu za
posledných 30 rokov. Tomu bude zrejme zodpovedať aj výška štátnej
pomoci. "Pôjde o podporu, ktorá tu v posledných rokoch nemala obdoby," vyhlásil
minister. Posledný veľký investičný stimul vo výške 3,2 miliardy Kč
odsúhlasila česká vláda kórejskému výrobcovi pneumatík Nexen v roku
2014.